3.2.2009 - Ledy na Smrku
V pondělí po stěně jsme byli omrknout ledy na Smrku. Více zde.
3.2.2009 - Stěna Rožnov
Konečně jsem přidal komentář k metodickému setkání v Rožnově (tady) a samozřejmě jsem připojil i fotky.

Zprávy z akcí v roce 2007 Rok 2009 | Rok 2008 | Rok 2007 | Rok 2006
Rekapitulace 2007 Účastníci: Členové oddílu Termín: rok 2007
Rok 2007 měl z pohledu našeho oddílu (a tak trochu z mého pohledu) dvě hlavní události. Tou první je, že se mi letos podařilo udělat kurz instruktora skalního lezení, a to znamená, že náš oddíl má po delší době zase instruktrora. A tou druhou událostí, bohužel smutnou, je úmrtí zakladatele našeho oddílu, výborného horolezce, Miroslava Jaškovského (více viz. předchozí články).
Po sportovní stránce nedokáži vyhodnotit, zda uplynulý rok úspěšný byl, či nikoliv. Jelikož se neustále potýkám s nedostatkem informací o sportovních akcích všech našich členů, musím vycházet pouze z toho, co se ke mě doneslo. A tak můžu s čistým svědomím říct, že i loni se docela dost lezlo a chodilo po horách. Pozadu nezůstaly ani ostatní sporty, ať už se jednalo o cyklistiku, basketbal, lyžování a nebo třeba triatlon:) To by bylo ke konci roku asi tak vše. Na závěr bych se chtěl omuvit všem, jejichž akce jsem na tomto webu neprezentoval, ale určitě to není má chyba:)
A na úplný závěr mi dovolte stetjné přání jako loni: ať je v průběhu celého roku 2008 o čem psát:) Tak se všichni snažte, cestujte, lezte, lyžujte, potápějte se, ale hlavně ve zdraví, podobně jako v roce 2007. A nezapomeňte se o tom pochlubit prostřednictvím tohoto webu. H.
Možné ledy na Smrku Účastníci: Honza Termín: 8.12.2007
Tuto sobotu jsem se již potřetí vydal hledat nějaký vodopád, který by při zamrznutí mohl alespoň trochu posloužit jako cvičný terén na nácvik základních dovedností při lezení s cepíny. Poněkolikáté jsem si prošel jedinou zprávu, kterou jsme o vodopádu měl a určil potok, ve kterém by se mohl nacházet. Naštěstí jsem se trefil:) Po hodině chůze potokem nahoru jsem jej konečně našel. Něco málo jsem nafotil, takže se můžete sami mrknout, zda to k něčemu bude. Výška je přibližne 7m a určitě by to šlo zajistit shora. Tak teď už jen aby mrzlo:)  ... fotky
Běh do vrchu 2007 Účastníci: mnoho lidí:) Termín: 1.12.2007
O víkendu proběhl již 38. ročník tohoto závodu. Zůčastnilo se jej 257 běžců na dlouhé trati a 14 dětí, které běžely 1200m. Počasí letos běžcům příliš nepřálo, neboť cestu pokrýval sníh a k tomu se přidal vítr a déšť. Proto si většina běžců časově proti minulému ročníku pohoršila. Organizace závodu byla bezproblémová, letos byl navíc závod zpestřen profesionálním moderátorem v podání Ládi Mechla. Vzhledem k nemoci velkého množství lidí, se z našeho oddílu zůčastnilo pouze trio závodníků. Jako krátkou rekapitulaci uvádím jejich výsledky:

Pořadí Jméno a příjmení Dosažený čas
celkem horolezci
28. 2.  Jirka Mynář 30:50
70. ??  Přema Obšil 33:51
156. ??  Matěj Obšil 40:11
kompletní výsledky ke stažení (.pdf)

Na tradičním ukončení závodu v Bufetu U lanovky se pak už jen diskutovalo o možném vylepšení příštího ročníku. Škoda jen, že po závodě nezůstalo více lidí. ...fotky z akce
Zemřel Miroslav Jaškovský
Dne 15.11.2007 zemřel ve věku 81 let jeden ze zakladatelů Frenštátského horolezectví - Miroslav Jaškovský. Spolu s Pavlem Kalmusem, Richardem Burdou a Jardou Mikeskou se zasloužili o vznik horolezeckého oddílu, ze kterého se později vyvinul náš oddíl SK Skialpin Pustveny. V roce 2005 byl v časopise Montana otištěn portrét Miroslava Jaškovského, jehož autorem je Martin Krejsa. Tento článek byl v minulém týdnu uveřejněn také na serveru ČHS. Nechybí zde ani fotografie z doby tehdejšího lezení (autorem je většinou sám Miroslav Jaškovský), tak krásné fotky z roku 2005, které nafotil Pepe Piechowicz. ZDE si můžete přečíst celý článek. (foto Pepe Piechowicz)
Lezení v Chorvatsku Účastníci: Houšť, Dobec a jejich ženy Termín: srpen 2007
Letos ke konci prázdnin už po třetí Dobec, Houšť a jejich dvě krásné ženy vyrazili za krásami (pouze) přírody do oblasti Dolní Brely v Chorvatsku. Nejen, že se tam dá velmi příjemně strávit pobyt koupáním v moři,ale především se výborně leze na skalách v oblasti pohoří Biokovo v Brele a na skalním masivu Planovo v Omiši. V neposlední řadě také láká dobré červené víno s perfektními přáteli v této části jadranského pobřeží. Skála je podobná Paklenici a nabízí spousty zajištěných cest v délkách okolo 50-60m v Brele a 22-250m v Omiši. Snímky z lezení jsou z cesty Apartmani Kuzmici klasifikace 6a v části Planovo v Omiši.  ... fotky z akce
Ukrajina Účastníci: Honza, Honza, Aleš, Filďák, Hana, Míša Termín: 4.-14.7.2007
Konečně se ke mě dostaly fotky a pár řádek z návštěvy Ukrajiny. Sice počasí jim zrovna dvakrát nepřálo, ale i tak to určitě byl zajímavý výlet.  ... celý článek ... fotky z akce
Velká Fatra Účastníci: Honza, Radka, Honza a Luboš Termín: 28.9.-1.10.2007
Tento víkend se nám opět poštěstilo. Pro přechod jsme si vybrali Velkou Fatru a její méně navštěvovaný západní hřeben (z Lubochně na Borišov). Zpáteční cesta již vedla klasicky přes Rakytov a Smrekovicu. Počasí nám velmi přálo a dá se říct, že to byla nádhera. Medvěda jsme nepotkali, což mrzelo převážně Balcika, ale aspoň viděl jelena:) Pár fotek můžete vidět zde.
Katalánie Účastníci: Jana a spol. Termín: ???
Jana Slačíková mi poslala pár fotek z Katalánie. Počasí jim asi přálo, podařilo se jim i něco vylézt, takže se na pár fotek z této akce můžete mrknout zde.
Boulder na Mallorce Účastníci: Mury a spol. Termín: 4.7. - 14.7.2007
Boulder v kaňonu Torrent de Parlos
V rámci celodenního výletu po krásách Mallorcy jsem vyzkoušel a názorně předvedl netušícím kamarádům, jak asi vypadá zdolávání skal. Pokus to byl celkem neúspěšný, v odjištěné cestě, orientačně 8- UIAA :-D Pár fotek je zde.
Vysoké Tatry Účastníci: Honza, Bobo, Baška, ... Termín: 3.8. - 5.8.2007
Tak jsem se konečně letos dostal do Tater. Měl to být aspoň trochu lezecký víkend, ale počasí nám moc nepřálo, a proto jsme podnikli dvě nepříliš náročné tůry. Nocleh jsme měli zajištěn ve Starém Smokovci. V sobotu jsme měli v plánu Velickou dolinou na Poľský hrebeň a z tama na Zbojnickou chatu. Počasí nás ale odradilo nedaleko Sliezského domu, a tak jsme prošli aspoň část magistrály na Hrebienok a zpět do Smokovce. V neděli nám počasí dovolilo tůru na Teryho chatu. Během poledne se oblačnost rozpustila úplně a aspoň závěr víkendu byl na počasí příznivý. Pár fotek je zde.
Vltavská žula Účastníci: Balcici, Radka a Honza Termín: 8.6. - 10.6.2007
Léto je v plném proudu a proto jsme spojili lezení s koupáním tentokát u vodní nádrže Slapy. První noc jsme ztrávili v bufetu u zaplaveného lomu v Hříměždicích. A protože žijeme ze dne na den (hlavně Honza B.), tak jsme nějak neřešili ranní drobné bolesti hlavy:) I když to tak ráno moc nevypadalo, tak na skály jsme se přece jen dostali. Pár hodin jsme lezli na skalách u Hříměždic, kde se k některým cestám musí slaňovat, protože začínají těsně nad vodou. Na pozdní odpoledne jsme se přesunuli ke skalám u Velké, kde jsme se taky příjemně ochladili ve Vltavě. A už se přiblížíl večer, který byl docela podobný tomu předchozímu. V neděli ráno se přihnala bouřka, kterou jsme přečkali v hospůdce v ATC Roviště. Kolem 12 už jsme byli opět na skalách, tentokráte pravě na Rovišti. Je to velká lezecká oblast, kde při pěkném počasí bývá spousta lidí. Nás to naštěstí nepotkalo a byli jsme tam téměř sami. Po lezení jsme skočili ještě na polívku a pivko opět do ATC Roviště a vydali se na cestu domů. Na fotky se můžete podívat zde.
Höllental Účastníci: Radka, Balcik, Eva, Luboš, Honza Termín: 25.5. - 27.5.2007
Po krátké době jsme opět zavítali do Rakouského Höllentalu. Eva s Lubošem měli v plánu zdolat nějaké ferraty a my ostatní jsme si chtěli opět vyzkoušet nějaké vícedélkové cesty. V sobotu ráno jsme tedy vyrazili údolím hledat vybranou cestu. Bohužel se nám ji celé dopoledne nepodařilo najít a proto jsme se rozhodli pro cestu jinou (King Kong Karl, 170m, VI+). Tu už jsme našli bez problému. Bohužel po přelezení druhé délky se přihnala "úžasná" bouřka, která nás vyhnala ze stěny. Snažili jsme se co nejrychleji sejít a schovat se v silničním tunelu. Do něj jsme sice došli, ale totálně promočení. V neděli už bylo zase pěkně, a proto jsme se do cesty vrátili a celkem bez problémů přelezli. Je to krásná, velmi dobře odjištěná cesta. Po sestupu jsme se přemístili k jednodélkovým cestám, kde jsme postupně Balcik a já vylezli cestu za VI+. A to nejlepší nakonec. Radce se úplně na závěr podařilo přelézt cestu "Pezi Bär" za VII+ (7m). Pár fotek najdete zde.
Porubský sprint-triatlon Účastníci: Petr, Honza Termín: 12.5.2007
Abychom pořád jen nelezli, vyhecovali jsme se s Peťou Kalinou k účasti na Porubském sprint triatlonu (500m - 21km - 5km). I když to organizátoři označili jako sprint, pro nás to rozhodně sprint nebyl:). Závodu se zůčastnilo 52 závodníků. A dobrá zpráva nakonec - poslední jsme nebyli:) Petr skončil na 40. místě a ja těsně za ním s odstupem 1min 21s. A tady jsme tesne po zavode:)
Höllental Účastníci: Radka, Honza Termín: 7.4.-9.4.2007
Konečně se sešlo pár dnů volna a tak jsme se rozhodli vyrazit na skály do Rakouského Höllentalu. Tato oblast se nachází v oblasti RaxAlpe, pouhých 70km na JZ od Vídně. Skály v tomto údolí jsou vápencové a nejsou vůbec oklouzané (narozdíl od Krasu, příp. Štramberka). Údolí je zdrojem pitné vody pro Vídeň, a proto je zde zakázáno jakékoli kempování volně v přírodě. Výjimku tvoří kemp (parkoviště se záchodem a pitnou vodou) na okraji vesničky Kaisebrunn, který je zcela zdarma. Průvodce oblasti lze zakoupit v nedaleké chatě Weichtal Haus za necelých 28 Euro. Průvodce obsahuje přibližne 800 cest všech možných délek, obtížností a různých úrovní jištění. Počasí nám přalo, a proto se nám podařilo vylézt několik delších cest. V sobotu jsme si dali kombinaci cest "Wachthüttelnord" a "Weichtalwichtel" (cca 140m, VI-/V), v neděli pak kombinaci cest "Ga GaGa Gaa" a "WestideStory" (cca 100m, VI+/VI-) a v pondělí jsme zkusili úžasně dlouhou cestu "Joe Stickler Gedächtnisweg" (cca 400m, VI+). Unaveni jsme byli kvalitně, ale stálo to za to. Pokud si tedy chcete vyzkoušet sportovní vícedélkové lezení v horách, neváhejte a jeďte:) Inspiraci ve formě fotek naleznete zde.
Štramberk Účastníci: Radka, Honza, Jana, Ondra Termín: 31.3.2006
Konečně jsem se letos vydal na skály do přírody. Byli jsme ve štramberku a po zimě to bylo spíše zahřívací lezení. Doufám, že už všichni aspoň plánujete nějaký ten výlet za skalama, tak se nezapomeňte pochlubit. Na pár fotek se můžete podívat zde.
Systém RECCO Zdroj: www.hiking.sk Datum vložení 21.3.2007
Nedávno jsem zde uváděl odkaz na článek o lavinových vyhledávačích. Zima už sice pomalu končí, ale přidávám ještě jeden odkaz. Tam si můžete přečíst, na jakém principu pracuje lavinový záchranný systém RECCO. Cely článek lze nalézt zde.
Plyn vs. benzín Zdroj: www.hiking.sk Datum vložení 13.2.2007
Pamatuji si na "hádku", kdy jsme řešili, zda je lepší (rychlejší) plynový nebo benzínový vařič. Bohužel jsme se nikdy nedostali k porovnávacímu testu, a proto zůstalo jen u dohadů. Na webu hiking.sk si však lze přečíst článek, ve kterém autor popisuje klady a zápory jdenotlivých typů. Cely článek lze nalézt zde.
Pípáky - next generation Zdroj: www.lezec.cz Datum vložení 9.2.2007
Na Lezci se objevil zajímavý článek týkající se lavinové prevence. Jedná se o popis funkce lavinových pípáků, včetně popisu konkrétních typů. Najdete tam i odkazy na stránky výrobců. Pokud Vás tato problematika zajímá, můžete se pustit do čtení zde.
Loňské skály a ferraty Účastníci: Jana Slačíková Termín: 2006
Docela opožděně, ale přece, se mi dostaly do rukou fotky od Jany, která v loňském roce navštívila lezeckou oblast Srbsko - Alkazár, vylezla několik ferrat v Rakousku (oblast Dachsteinu) a v Itálii. Těchto akcí se zůčastnili mimo Jany také její přátelé - Peter, Jéňa, Jája, Honza, Honza a Petr:) Na fotky ze Srbska se můžete podívat zde. V oblasti Dachsteinu se jim podařilo vylézt ferraty Intersport Klettersteig na Grosser Donnerkogel a Johann Klettersteig jižní stěnou Dachsteinu (fotky zde). V Itálii pak zavítali do Dolomit na Ferratu kolem Sorapiss, kde podnikli dvou denní trek. Třetí den zvládli ještě ferratu ALBINO Michielli Strobel na Punta Fiames 2240m (fotky zde).
Boulder na Lysé hoře Účastníci: Honza S. Termín: 28.12.2006
Tak, a máme za sebou silvestr. Ještě než ale skončil minulý rok, zašel jsem se podívat na Lysou horu. Chtěl jsem omrknout tamnější boulderové terény. Všichni jistě vědí, že na svazích Lysé jsou malé skály - Dolní a Horní mazák. Jsou to skalky prakticky přímo na značeném chodníku, takže s jejich nalezením není větší problém. Bohužel lezení bez lana není příliš vhodné díky výšce skal, a na lezení s lanem jsou tyto skalky docela nízké. Ovšem nedaleko nich, na svazích kopce Smrčina, jsou docela hezky poskládané kameny, tzv. Liščí díry, které lze využít k boulderování. Cesty jsou dokonce označeny přímo na kamenech a průvodce po těchto kamenech sepsal Venca Kučírek. Není to žádná obrovská oblast, ale na jedno odpoledne, případně celý den, by to mohl být docela fajn lezecký výlet. Více informací včetně "průvodce" lze najít na webu. Nafotil jsem pár fotek, takže se můžete mrknout ve fotogalerii.